Hvordan din bedrift kan få synlighet med den nye Facebook-algoritmen

Hvordan din bedrift kan få synlighet med den nye Facebook-algoritmen

We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That’s why we’ve always put friends and family at the core of the experience. Research shows that strengthening our relationships improves our well-being and happiness. (…)  Based on this, we’re making a major change to how we build Facebook. I’m changing the goal I give our product teams from focusing on helping you find relevant content to helping you have more meaningful social interactions.Mark Zuckerberg, 11. Januar 2018

11. januar annonserte Mark Zuckerberg at Facebook endrer algoritmen på sin nyhetsfeed, og de vil i 2018 nedprioritere innhold fra bedrifter, merker og media. Årsaken er som Zuckerberg selv skriver: for å synliggjøre venner, familier og grupper. Så hva kan man da som en bedrift gjøre for å få organisk (ubetalt) synlighet på Facebook?

Techcrunch skriver på sin side at man som bedrift ikke kan fortsette med samme strategi som før og forvente samme resultat. Derfor kommer flere bedrifter til å merke en stor nedgang og jobbe for å gjøre seg mindre avhengige av Facebook i året som kommer. Bedrifter og medier som derimot hele veien har skapt meningsfullt og engasjerende innhold vil fortsette å hente trafikk via Facebook – og her ligger de to viktigste stikkordene for innholdsskaping på Facebook i 2018: meningsfullt og engasjerende.

According to Zuckerberg, ”meaningful interaction” means comments, comments, comments, and more comments. – Hootsuite

Årsaken til at Hootsuite skriver dette er at Zuckerberg i sin kunngjøring skrev at sider som genererer poster folk generelt ikke reagerer på vil få mindre synlighet. Sider som derimot skaper samtaler vil ikke merke de nye endringene i algoritmen. I denne uttalelsen ligger med andre ord et krav til bedrifter om å skape engasjerende innhold med høy kvalitet; innhold som starter samtaler. Det er flere måter å skape denne type innhold, og her skal du få noen tips fra Hootsuite og Techcrunch.

Do’s:

  • Lag kvalitetsinnhold som fokuserer på å starte diskusjoner og samtaler mellom brukere – kvalitet foran kvantitet.
  • Prøv å inkludere spørsmål i postene
  • Ta opp tidsriktige og relevante temaer som folk har en mening om
  • Ikke vær redd for å be folk følge din bedrift på Facebook
  • Lag en plan for innholdet
  • øk annonsebudsjettet ditt, og bruk tid på å effektivisere annonsene dine
  • Lag mer livevideoer. Zuckerberg skrev i sin uttallelse at livevideoer ofte skaper diskusjoner, og at de i gjennomsnitt får seks ganger så høyt engasjement som vanlige videoer.
  • Invester tid i Facebook-grupper. Grupper baserer seg allerede på engasjement, og kan være en fin måte å engasjere nye kunder på – ved siden av annonsering og sider.

Én viktig ”Dont”:

– Dersom du ber folk ”like”, ”kommentere”, ”tagge” og ”dele” på flere av dine poster, vil Facebook merke dem som spam og nedprioriterer både postene og siden de kommer fra. Det kalles ”engagement bait”

At its best, Facebook has always been about personal connections. By focusing on bringing people closer together — whether it’s with family and friends, or around important moments in the world — we can help make sure that Facebook is time well spent. – Mark Zuckerberg

(Foto: CC) Brian Solis, www.briansolis.com and bub.blicio.us.)

Teknologi

Løsninger som hjelper oss med å skape vellykkede produkter

Er du klar til
å ta neste steg?

La oss gjøre det sammen!

Kontakt oss