Hvordan lage et nyhetsbrev folk faktisk leser

Et bra nyhetsbrev skal ikke bare informere, det skal også konvertere lesertall til salg – men først må man få folk til å lese det.

First things first: Trenger arbeidsplassen din i det hele tatt et nyhetsbrev? Spørsmålet stilles av på bloggen til HubSpot, som skrives av et team med eksperter innen markedsføring. De ber deg gjøre litt undersøkelser: Se om det er andre innen ditt fagfelt som har suksess med nyhetsbrev, og eventuelt hva de inneholder.

Deretter ber de deg se på bedriften sitt mål. Passer nyhetsbrev inn i det overordnede målet til din bedrift?

Dersom du finner ut at nyhetsbrev er noe din bedrift kan dra nytte av, er det et par ting du bør ha i bakhodet når du lager det.

Fire gode tips

En perfekt miks av salgsbudskap og kunnskapsdeling er kanskje det beste for mange, med vekt på å bygge lojale kunder og ambassadører.

Det skriver det norske markedsføringsfirmaet Synlighet på sin blogg. Deretter kommer de med et godt tips til norske bedrifter:

1. Be om samtykke!

Markedsføringsloven krever at mottakeren av nyhetsbrev har samtykket til å motta disse, uavhengig om det er en person eller bedrift. Unntaket er dersom nyhetsbrevet ikke retter seg mot en bestemt person. Du kan med andre ord sende til en bedrifts postmottak: post@firmanavn.no eller firmanavn@post.no.

2. Vær kreativ i emnefeltet

Både HubSpot og Synlighet påpeker én ting som er viktig for å få høye lesertall på nyhetsbrevet ditt: Emnefeltet. Dette er det første mottakeren ser, og det er da de tar avgjørelsen om de ønsker å åpne nyhetsbrevet eller ikke. Her påpeker begge teamene med markedsførere at det ikke finnes en fasit, du må teste forskjellige emnefelt for å finne ut hva som trigger dine kunder. Vær kreativ og skap en nysgjerrighet hos leseren.

3. 90% læring, 10% promotering

Det er få personer som vil lese et nyhetsbrev som kun er salg, og HubSpot foreslår en inndeling av innholdet der mesteparten er lærerikt for leseren, mens kun 10% består av salg og Call-to-action:
«…focus on sending your subscribers educational, relevant, timely information. Unless you actually have an exciting, big piece of news about your product, service, or company, leave out the promotional parts» – HubSpot

4. Call-to-action

Det siste tipset gjelder det viktigste punktet i et nyhetsbrev: call-to-action. Dette er et tydelig punkt i nyhetsbrevet der lesing blir omgjort til handling. Synlighet har noen gode eksempler på «Call-to-actions» du kan benytte deg av:

Meld deg på ….(frokostseminar, kurs e.l.)
Last ned (et dokument, en guide e.l.)
Lenke til ….(bedriftens landingsside, side der du kan kjøpe produktet e.l.)
Videresend eller del …(informasjonen i nyhetsbrevet, lenke til bedriftens landingsside e.l.)
Kjøp nå!
Kom i gang nå!

Teknologi

Løsninger som hjelper oss med å skape vellykkede produkter

Er du klar til
å ta neste steg?

La oss gjøre det sammen!

Kontakt oss