Søkemotoroptimalisering for WordPress-sider

Søkemotoroptimalisering (SEO) er å benytte metoder som forårsaker at en eller flere nettsider oppnår en bedre synlighet eller «ranking» på søkemotorenes resultatsider. – Wikipedia

Søkemotoroptimalisering er et sett av metoder for å gjøre nettsiden din mer tilgjengelig for søkemotorene (Google, Yahoo, Bing osv.). Disse metodene vil gi nettsiden din en bedre rangering når noen søker etter ditt produkt eller din tjeneste.

Det er flere måter å få høyere rangering på, og hver enkelt søkemotor reagere forskjellig på de forskjellige metodene. I denne artikkelen skal du få åtte gode tips, som du kan implementere i din WordPress-side.

1. «Content is king» – Skap godt innhold

Relevant og godt skrevet innhold vil ikke bare gi høyere ranking på søkemotorene, det vil også appellere til de besøkende.

Et eksempel på hvordan man kan nå ut med godt innhold via WordPress: En blogg eller nyhetsside. Der kan du dele tips, informative artikler om ditt fagfelt og informasjon om nye produkter eller tjenester.

P.S.: Søkemotorene er ikke nådige med stjålet innhold. Lag ditt eget innhold, eller husk å gi korrekt kreditering dersom du deler noe andre har skrevet.

2. Bruk riktig «tag» på titler

I WordPress har man muligheten til å velge mellom seks forskjellige «tags» (merkelapper eller emneord), på sine titler: H1 til H6. Disse merkelappene vil gjøre det lettere for søkemotoren og besøkende å finne relevant innhold. Bruk merkelappene for å rangere viktigheten av tittelen: H1 på en hovedtittelen blogginnlegget, H2 på andre titler, H3 og H4 på undertitler osv.

3. Link til eget innhold

Det er mulig du allerede linker til andre relevante sider og nyhetsartikler, men ikke glem å link til eget innhold. Det bedrer din rangering, samtidig som det bedrer brukeropplevelsen på nettsiden.

4. Bruk en kort og forståelig URL

De fire første ordene i en URL-adresse er mest relevant, og Google tar ikke høyde for de andre ordene i linken. Du kan tilpasse nettadressen i det du redigerer artiklen i wordpress. Dette gjør du under tittelfeltet i redigeringsmodus.

5. Ha gode navn på bildelinkene dine

Flere søkemotorer tar også med bilder når de regner ut rangeringen av nettsider, da de viser både bilder og tekst i sine søkeresultater. Gi bildene relevante navn for å bedre din nettsides rangering.

6. Bruk riktige plugins og tema

Sørg for at du benytter deg av design som har støtte for meta-taggene du behøver for at google skal kunne lese siden din på en enkel måte. Det finnes også gode plugins/innstikk til WordPress som legger til støtte for dette

7. Mobilvennlig design

Google har nylig valgt å rangerer mobilvennlige sider høyere enn de uten støtte. Har du mye innhold kan dette bety mye for både google og lesere.

8. HTTPS + Google = sant!

En sikker side er en trygghet for de som handler i din nettbutikk eller legger igjen data på ditt nettsted. Google har valgt å favorisere de med støtte for SSL (HTTPS).

Lurer du på hvordan din site scorer i SEO-test? Prøv vår eget SEO-studio på seostudio.no gratis

Teknologi

Løsninger som hjelper oss med å skape vellykkede produkter

Er du klar til
å ta neste steg?

La oss gjøre det sammen!

Kontakt oss