Tips til deg som ønsker å starte nettbutikk

I fjor handlet nordiske forbrukere for hele 213,6 milliarder norske kroner på nett, og nordmenn brukte mest penger per person. Det i følge PostNords årlige rapport om netthandel i norden.

I rapporten kommer det fram at nordmenn handlet for 50,1 milliarder norske kroner i 2016, noe som tilsvarer et gjennomsnitt på 1691 kroner per nettkunde i måneden.

Hva er viktig

Andelen netthandlere har bare økt de siste årene – og etter hvert som andelen øker, øker også kravene til nettbutikkene. I følge rapporten er innbyggerne i Norden modne netthandlere, og mange velger utenlandske nettbutikker. Dette skaper konkurranse i markedet, og kravene til kundebehandling, leveringstid og lokale tilpasninger øker.

«Det finnes en rekke likheter mellom de nordiske landene, men også mange forskjeller. For å være fremgangsrik må man kunne tilpasse seg og skjerpe kundetilbudet til det ytterste.» – Netthandel i Norden

Det er flere ting som er viktig for de norske netthandlerne, som man bør ta med i beregningen når man oppretter en nettbutikk. Hele 78 prosent av de spurte sier det er viktig med fri retur, og 61 prosent ønsker også fri frakt.

Stadig flere bruker også mobilen når de netthandler, og sjekker ofte pris i nettbutikker opp mot en vare i en fysisk butikk. En mobiltilpasset og brukervennlig nettside er derfor å anbefale.

Betalingsløsninger

Èn ting til du bør ta hensyn til når du driver nettbutikk er betalingsmetoder. På akkurat dette punktet skiller Norge seg ut fra de andre Nordiske landene, da hele 1 av 7 foretrekker å betale med PayPal. De aller fleste ønsker likevel å kunne betale med bankkort og kredittkort.

I tillegg er Norge også det landet i Norden der flest aksepterer at de må registrere seg eller bli medlem før de handler på nett.

Fortsatt vekstpotensiale

Klær og sko har lenge vært på netthandelstoppen i Norge, og det er den fortsatt, men i følge PostNords rapport er dette i ferd med å endre seg. Nordiske forbrukere blir stadig mer modne netthandlere, og de handler blant annet mer hvitevarer på nett. Annen hjemmeelektronikk, medieprodukter, skjønnhetsprodukter og sportsartikler er også i vekst når det gjelder hva nordmenn handler på nett. Dette gir et stort vekstpotensiale for nye nettbutikker og gir rom for utvikling.

«De nordiske nettkundene har forskjellige forventninger og preferanser (…), og for å kunne tilby kundene en god kjøps­ opplevelse, gjelder det hele tiden å følge med på hva som skjer». – Netthandel i Norden

Teknologi

Løsninger som hjelper oss med å skape vellykkede produkter

Er du klar til
å ta neste steg?

La oss gjøre det sammen!

Kontakt oss