Artikkelen er mer enn ett år gammel
Det er flere gode grunner til å opprette en Instagram-konto for bedrifter, og én av dem er at du får informasjon om hvordan dine bilder presterer, både betalte og «vanlige» bilder og historier. Dersom du trenger flere gode argumenter anbefaler jeg deg og sjekke ut denne artikkelen på Hubspot.
Ble du overbevist?
Da skal jeg guide deg gjennom hvordan du oppretter en Instagram-konto for din bedrift i bare fire steg.
1. Last ned appen
Du kan laste den ned fra Google Play Store, App Store eller Windows Phone Store via din smarttelefon eller nettbrett.
2. Lag en konto
Dette kan gjøres på to måter: Ved å registrere e-postadressen din, eller koble kontoen til din Facebook-konto. Dersom du kobler Instagram til din bedrifts Facebook-konto, vil en del av informasjonen bli fylt ut automatisk. Du sparer tid, og det skaper en helhet mellom kontoene dine.
Har du ikke en Facbook-konto for din bedrift kan du registrere deg ved å bruke en e-postkonto tilknyttet selskapet.
3. Lag en bedriftskonto
Gå på innstillinger i appen og finn «bytt til bedriftskonto». Følg stegene i appen for å gjøre om din konto til en bedriftskonto. I disse stegene legger du til åpningstider, kontaktinformasjon osv.
4. Post bilder og følg andre kontoer
Før du begynner å poste bilder burde du sette opp en plan for hva du ønsker å oppnå med kontoen, hva slags innhold du ønsker å ha der, samt en publiseringsplan. En god plan vil effektivisere arbeidet med sosiale medier, i tillegg til å øke effekten av arbeidet du legger ned.
Tips:
- Følg kontoer som er relevant for din bedrift
- Bruk emneknagger (hashtags) som passer til din konto og gjør det lettere å finne den.
- Ikke vær redd for å respondere på andres kontoer, innlegg og historier. Legg gjerne igjen en kommentar eller send en direktemelding for å skape en kontakt.
- I starten lønner det seg å teste forskjellige bilder, videoer og tekster, for å se hva dine følgere reagerer på. Finn ut hva som gir best respons og hold deg til dette – en rød tråd.