tlf: 48 24 23 48
E-post: post@genc.no

Disse tidspunktene når du ut til flest på sosiale medier

Artikkelen er mer enn ett år gammel

Dersom du ønsker å nå ut til et større publikum på sosiale medier, må du legge en strategi. Du må vite når du når ut til flest personer, og når sjansen for engasjement er størst. For det er engasjementet på postene dine som skaffer deg nye følgere, og nye kunder.

Forskjellig tidspunkt gir forskjellig effekt

“Every social network has higher and lower traffic times throughout an average day and an average week. Posting strategically at higher traffic times will help drive traffic to the content you’re sharing on social”

Dette skrives på bloggen til HubSpot, et inbound marketing program utviklet av eksperter innen markedsføring. I samme innlegg deler de av sine erfaringer om når det er best å dele poster på Facebook, Instagram og Twitter – avhengig av hva du ønsker å oppnå.

Facebook

La oss starte med en av de største: Facebook. De beste dagene å poste på Facebook varierer, i følge HubSpot, litt etter hvilken bransje du er i. Det som derimot er gjennomsnittet, er at du får mest engasjement på postene dine mot slutten av arbeidsuken, altså torsdag og fredag. HubSpot får også støtte i dette av CoSchedule, men de legger også til at lørdager og søndager gir 32% høyere engasjement – dette i følge 16 studier på dette feltet, som de har gått gjennom.

Når det gjelder tidspunktene er de to markedsfirmaene helt enige: Kl. 13 og 15 gir mest klikk og flest delinger av poster. I følge HubSpot bør du også ha noen tidlige poster for å treffe et så bredt spekter av målgruppen din som mulig.

Dager:

Tidspunkt:

Instagram

I følge både HubSpot og ekspertene i Trackmaven, et markedsanalyse verktøy, oppfører Instagram-følgerne dine seg annerledes enn de du har på Facebook. De skriver at det ikke er de store forskjellene på ukedagene, men at mandager har noen prosent høyere engasjement og søndager noe lavere.

Det eneste du derfor trenger å vie litt tid til (bortsett far innholdet på postene), er tidspunktene du poster på Instagram. I følge både HubSpot, Trackmaven og CoSchedule er det etter arbeidstid som gjelder – med en topp mellom kl. 15 og 16.

Dager:

Tidspunkt:

Twitter

Når det kommer til Twitter mener ekspertene at man skille på målgruppen man retter sine innlegg mot. Den prisvinnende sosiale medie-forskeren Dan Zarella skriver at du må skille på om du retter deg mot bedrifter (B2B) eller privatpersoner (B2C). Når det gjelder B2B bør du helst tweete i ukedagene rundt lunsj, men dersom du retter deg mot privatpersoner bør du vente til helgen.

I følge Zarella gir ukedager deg 14% høyere engasjement på postene dine enn i helgene, dersom du retter deg mot bedrifter. Ønsker du derimot å nå forbrukerne er engasjementet 17% prosent høyere i helgene.

Dager:

Tidspunkt:

#Kommunikasjon #B2B #B2C #CoSchedule #Dan Zarella #Facebook #HubSpot #Instgram #Sosiale Medier #Trackmaven #Twitter

samarbeidspartnere